Umovi su nam krcati stavovima i kritikama. Podigli smo
zidove svuda oko sebe i zarobljeni smo u zatvoru sopstvenih sviđanja i
nesviđanja. Patimo. Patnja je važna reč u budističkom rečniku. To je ključni
termin i treba ga dobro razumeti. Na pali jeziku to je reč dukkha i ona ne
označava samo agoniju tela, Ona označava i onaj duboki, teško odredljivi osećaj
nezadovoljstva koji je deo svakog trenutka svesti i koji proizlazi direktno iz
mentalne kolotečine.
Suština života je patnja, govorio je Buda. Na prvi pogled to
izgleda tako morbidno i pesimistički. Štaviše, izgleda jednostavno netačno.
Ipak, mnogo je trenutaka kada smo srećni, zar ne? Ne, nema. Samo nam se čini...
Sreća i mir. To su zapravo osnovni ciljevi čovekove egzistencije. Svako od nas
za tim traga. Nekada je to teško uvideti, jer je glavne ciljeve zatrpavamo
čitavim slojevima drugih, površnijih ciljeva. Želimo hranu, želimo novac,
želimo seks, imetak i poštovanje. Čak sebi i govorimo da je ideja „sreće“
suviše apstraktna: „Vidi, ja sam praktičan tip. Samo mi daj dovoljno novca i
kupiću sebi svaku sreću koja mi je potrebna.“ Nažalost, to je jedan stav koji
ne donosi rezultat. Ispitaj svaki od ovih ciljeva i ustanovićeš da su oni
zapravo površni.
Želiš hranu. Zašto? Zato što sam gladan. A gladan si. Pa
šta? Pa, ako se najedem, neću više biti gladan i tada ću se dobro osećati. A
tako! Dobro ćeš se osećati! Dakle u tome je zapravo stvar. Za čime tragamo
dakle nisu ti površni ciljevi. Oni su samo sredstvo da se ostvari nešto drugo.
Mi zapravo tragamo za osećajem olakšanja koji dolazi pošto smo zadovoljili neki
svoj nagon. Olakšanje, opuštanje, okončanje napetosti. Mir i sreća; nema više
žudnje. Pa šta je onda ta sreća? Za većinu nas, savršena sreća je kad dobijemo
sve što poželimo, kada sve kontrolišemo, kad glumimo Cezara, kad čitav svet
pleše kako mi dirigujemo. I opet, stvari ne funkcionišu na taj način. Pogledaj
ljude u istoriji koji su zaista imali takvu moć. To nisu bili srećni ljudi.
Sasvim sigurno nisu bili u miru sa samim sobom. A zašto? Zato što su se
upinjali da kontrolišu ovaj svet potpuno i apsolutno, a to nije moguće. Želeli
su da kontrolišu sve ljude, a opet je uvek bilo onih koji su to odbijali. Nisu
mogli da kontrolišu ni sudbinu. Ipak su iz dana u dan starili i razboljevali
se. Ipak su jednog dana morali da umru.
Nikada ne možeš da dobiješ sve što želiš. To je nemoguće.
Srećo, postoji i druga opcija. Možeš naučiti da kontrolišeš svoj um, da
iskoračiš iz tog beskrajnog kruga žudnje i mržnje. Možeš naučiti da ne žudiš za
tim što žudiš, da prepoznaš želju, ali da te ona ne kontroliše. To ne znači da
ćeš leći na put i pozvati svakoga da te pregazi. To znači da nastavljaš da
živiš život koji izgleda sasvim uobičajeno, ali ga živiš iz sasvim drugačijeg
polazišta. Činiš ono što svaka osoba mora da radi, ali si oslobođen one
opsesivne, neumoljive trke na koju te nagone tvoje želje. Želiš nešto, ali ne
moraš za tim i da juriš. Plašiš se nečega, ali ne moraš tu da stojiš i cvokoćeš
zubima. Takva vrsta mentalnog treninga je vrlo teška. potrebne su godine. Ali
truditi se da kontrolišemo sve jeste nemoguć zadatak i ono što je teško mnogo
je bolje ako ga uporedimo sa nečim nemogućim.
Meditacija se naziva Veliki učiteljem. Ona je pročišćujući
plamen koji dejstvuje kroz razumevanje. Što je to vaše razumevanje veće, to ste
i sami fleksibilniji i tolerantniji. Što je to razumevanje veće,
to je i saosećanje u vama veće. Postajete poput savršenog
roditelja ili idealnog učitelja. Spremni ste da oprostite i zaboravite. Osećate
ljubav prema drugima zato što ih razumete. A razumete druge zato što ste
razumeli sebe. Pogledali ste duboko unutra i videli iluziju o sopstvu, kao i
svoje ljudske nedostatke. Videli ste sopstvenu ljudskost i naučili se
opraštanju i ljubavi. Kada ste otkrili saosećanje prema samom sebi, onda automatski
dolazi i saosećanje za druge. Istrajan meditant uspeva da postigne produbljeno
razumevanje života i neizbežno se prema svetu odnosi sa dubokom i nepodeljenom
ljubavlju.
Meditacija mnogo podseća na obradu zemlje. Da biste od šume
napravili njivu, prvo morate da posečete drveće i povadite panjeve. Zatim orete
zemlju i đubrite je. Na kraju bacate seme i žanjete plodove. Da biste negovali
sopstveni um, prvo morate da uklonite sve ono što vam se ispreči na putu,
iščupate mu korene, tako da ne može ponovo da raste. Zatim đubrite. Pumpate
energiju i disciplinu u mentalno tlo. Na kraju sejete seme i potom žanjete plod
poverenja, morala, svesnosti i mudrosti. Svrha meditacije je, dakle, lična
transformacija. Ulazite na jednom kraju puta meditacije, ali ste sasvim
drugačiji na njegovom drugom kraju. Ona menja vaš karakter tako što vas čini
osetljivijim, čineći vas svesnijim sopstvenih misli, reči i postupaka. Vaša
arogancija i antagonizmi lagano nestaju. Vaš um postaje stabilan i smiren. Time
takav postaje i vaš život. Tako vas meditacija, izvođena na pravi način,
priprema vas za sve uspone i padove u životu. Ona smanjuje u vama tenziju,
strahove i zabrinutost. Uznemirenost jenjava i strasti se smiruju. Stvari
počinju da dolaze na svoje mesto i vaš život počinje da klizi umesto da
zapinje. Sve ovo događa se zahvaljujući razumevanju... Poređana ovako, ovo su
sve obećanja na ekranu tvog monitora.
Postoji samo jedan način da otkriješ je li meditacija uopšte
vredna tvog napora. Nauči da je pravilno izvodiš i onda vežbaj. Otkrij istinu
sam za sebe, umesto da ti je drugi prepričavaju.
Iz knjige "Meditacija za početnike" - Henepola Gunaratana
Нема коментара:
Постави коментар